ימי פעילות

א’-ה’: 9:00-18:00
ובימי ו’ וערבי חג: 8:00-13:00

נהיגה במהירות מופרזת

מומלץ למי שנתפס נהיגה במהירות מופרזת:

לכל מי שקיבל דוח על נהיגה במהירות מופרזת המבוסס על צילום רכב, מומלץ מאוד ליעוץ עורך דין, לחילופין לפנות אל יחידת התנועה שפרטיה מצוינים בדוח ולהזמין את כל חומר החקירה כולל תצלום, והן על מנת לוודא שהרכב שנקלט הוא רכבו ואין רכב נוסף בתמונה.

חשוב לדעת

אם ברצונכם לבטל דוח עליכם לפנות ליחידת התנועה שמופיעה על גבי הדוח תוך 30 יום ולנמק את הבקשה. מי שיפנה באיחור צפוי לדחייה על הסף של בקשתו.

אם ברצונכם להגיש בקשה להישפט עליכם לשלוח את הטופס שנשלח אליכם עם הדוח, לכתובת המצוינת בו, תוך 90 יום. ושוב חשוב לא לאחר.

העובדה שפניתם בבקשה לקבל את התמונה – אינה עוצרת את מניין 30 הימים לביטול או 90 הימים לבקשה להישפט.

נקודות
מעבר לקנס שתשלמו או לעונש שתקבלו בבית המשפט, במקרים רבים עבירות על נהיגה במהירות מופרזת נושאת בחובה גם רישום נקודות במשרד הרישוי.

נהיגה במהירות מופרזת – דרכי אכיפה

המשטרה אוכפת את עבירת המהירות באמצעות מכשירי אכיפה שונים:

גאטסו (Gatsometer GS11)א-3

המצלמות מונחות בתוך עמודים מיוחדים שהמשטרה הציבה, העמוד בצבע אפור/כתום  עם קופסה אפורה בראשו, המצלמות הממוקמות על עמודים  מיוחדים בצידי הדרך:

מדובר במצלמות מהירות ורמזור מתוצרת חברת Gatsometer BV ההולנדית, המובילה בעולם בתחום זה. הדגם שיותקן בארץ, GS11, מסוגל לצלם 4 פריימים בשניה ולעבוד גם בכבישים המכילים עד 4 נתיבים לכל כיוון. המצלמות מותקנות על גבי עמודי מתכת בגובה 4 מטר המעוגנים לבסיס בטון, בתוך גופים חסיני ירי וחסיני אש. בתוך כל מארז מוצב מנגנון כיבוי אש וכן חיישן זעזוע. ליד כל עמדה מוצב ארון חשמל.

המצלמות מופעלות ע"י פסי הפעלה המונחים בתוך האספלט של הכביש. על ידי מדידת ההשראות שהרכבים יוצרים על פני הלולאות הללו המערכת יודעת לחשב את המהירות של הרכב שעבר מעליהן, לזהות את סוג הרכב (פרטי, משאית אופנוע), וגם לתת חיווי לגבי איזה רכב נמדד, כלומר באיזה נתיב היה הרכב הממהר. עקב כך, גלאי מכמונות מכ"מ כמו וולנטיין 1 או אחרים לא יכולים לגלות את המצלמות ואינם יעילים נגדן.

למצלמה יש בנק זיכרון המספיק לכ-5,000 תמונות ברזולוציה של כ-11 מגה פיקסל. המצלמה מחוברת בחיבור דאטה סלולרי למערכת מידע מרכזית כך שהתמונות מגיעות (תיאורטית) למאגר המידע של המשטרה תוך מספר דקות/שעות קטן. המטרה המוצהרת של המשטרה היא שהדו"ח יגיע למבצע העבירה בתוך 72 שעות. קשה להאמין שהמשטרה תצליח להגיע לזמן ביצוע כה מרשים, אבל גם אם משלוח הדו"ח יתעכב כמה ימים, הוא עדיין יהיה מהיר לאין ערוך מהשיטה האופטית-ידנית שנהוגה כיום.

במצלמות עצמן יש מספר מסננים כנגד כמעט כל סוג שיבוש אפשרי, החל במסנן נגד מדבקות מחזירות אור על המספר וכלה במסנן נגד הבזק נגדי (פלאש). המצלמות מצוידות בטכנולוגיית Automatic Number Plate Recognition, מה שאומר שהן מזהות ומפענחות את מספרי הרישוי של הרכבים והאופנועים המצולמים בזמן אמת. מספרי הרישוי העבריינים מוטמעים לתוך שם הקובץ המהווה את התמונה הדיגיטלית. בניגוד למצלמות המולטנובה, הגאטסו עשוייה שלא תפעיל את המבזק (פלאש) שלה בשעות היום, כך שאם צולמת, תדע על כך רק אחרי מספר ימים כשדו"ח המהירות יגיע הביתה בדואר.

הערה חשובה בנוגע למצלמות הרמזורמצלמות הרמזור תוכלנה גם לאכוף גם חציה צומת באור אדום וגם נסיעה במהירות מופרזת ולמעשה משמשות בתפקיד "כפול".

הערה חשובה בנוגע למדידת מהירות ממוצעת בין 2 נקודותיכולת נוספת של מצלמות הגאטסו היא חישוב זמני נסיעה בין שתי נקודות שהמרחק ביניהן ידוע. לדוגמה: נעמיד מצלמה אחת במחלף עתלית, ואת השניה בסמוך לג'סר א-זרקא. בהנחה שהמרחק בין המצלמות הוא קבוע ולא משתנה, אם מכונית מצולמת בעת שהיא עוברת על פני מצלמה א' ואחרי X דקות היא עוברת על פני מצלמה ב', נוכל מיד לחשב את הזמן שלקח לה לגמוא את אותו מרחק. בחישוב פשוט נוכל לדעת את המהירות הממוצעת של אותו רכב, ואם המהירות הממוצעת גדולה מהמהירות הקבועה בחוק, אין לנו אלא להניח שנהג הרכב חייב היה לנסוע מהר מהמהירות המותרת. מכאן – דו"ח יישלח לביתו

בעקבות משפט המתנהל כנגד אמינות המצלמות הוחלט מתאריך 10.06.2018 הופסק הנפקת הדוחות לנהגים, וכן כל הדוחות שהונפקו ועדיין לא שולמו נדחה מועד תשלומם לחודש ספטמבר 2018. המצלמות ממשיכות לתעד אך לא נשלחים דוחות לנהגים ראו הוזהרתם.

נהיגה במהירות מופרזת

מכשירי אכיפה מבוססי לייזר:

ממל"ז – מד מהירות לייזר או אקדח לייזר – היא מכמונת המהירות המבוססת קרן לייזר. מדובר במכשיר דמוי אקדח המכיל דיודה המקרינה קרן לייזר לטווח של כמה מאות מטרים, והפועלת בדומה לאמצעים צבאיים ואזרחיים המשמשים למדידת מרחק, כשהוא מבוסס על אפקט דופלר למדידת מהירות האובייקטים אליהם האקדח מכוון. לאקדח מוצמדת עינית אופטית העוזרת למפעיל לכוון את אלומת הלייזר אל עבר חזית העצם הנמדד.

לרוב בישראל המדידה תתבצע אך ורק מהחזית, כשהרכב או האופנוע מתקרב אל השוטר שמסתתר בניידת שלו או מאחורי עצם אחר. יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם שוטרים לוזרים מאחור על רכבים המתרחקים מהם, בעיקר בנתיבי האצה בסמוך לכבישים מהירים. לזירה מאחור מחייבת קיום של ניידת נוספת העוצרת את הרכב הנמדד, ואז כעבור מספר רגעים מגיע אל נקודת העצירה השוטר שביצע את המדידה בפועל ונותן את הדו"ח.

בישראל, אמצעים אלה כוללים את אקדח הממל"ז (LTI 20-20).

בישראל, השימוש באקדח הלייזר יהיה בעיקר בקטעי כביש ישרים בהם אין שום בעיה לנסוע מהר מהמותר, אבל שבהם הגבלת המהירות אינה הגיונית, ו/או רוב הנהגים נוהגים במהירות גבוהה מהמותר.

כדי להתגונן מפני מכשירים מבוססי רדאר הנהג צריך להצטייד במכשיר גילוי מכמונות מתאים.

זהירותבגלל המהירות שבה מכשיר הממל"ז מסוגל להינעל על מטרה, גם גלאים משוכללים לא מסוגלים לתת התראה נאותה בפניו, ולצערי ברוב המקרים ברגע שהגלאי מצפצף משמעות הדבר ששוטר נועל עליך ברגעים אלה ממש.

מכשיר הדבורה

מכשיר אכיפה נוסף, חדש יחסית בשירות המשטרה הינו מכשיר הדבורה. המכשיר מחובר לניידת וניתן להשתמש בו בין אם הניידת בעמידה ובין אם היא בנסיעה. הרכב העבריין יכול להיקלט בין אם הוא מאחורי הניידת ובין אם הוא לפניה, בין אם הוא נוסע באותו הכיוון ובין אם בכיוון הנגדי.
המכשיר פועל על עקרון דופלר.

מכשירי הממל”ז והדבורה לא מצלמים את הרכב שנקלט, ובעניין זה מסתמכת המשטרה על מקצועיותם של השוטרים שמפעילים את המכשירים, שידעו לומר בוודאות לאיזה רכב כיוונו את המכשירים.
באכיפה באמצעות מכשירים אלו  יש פתח נרחב לטעויות שמבוססות על הפעלה לקויה שנעשית על ידי השוטרים בשטח. טעויות עלולות לקרות כשבאזור האכיפה ישנן מכוניות רבות או במקרים בהם השוטר לא עצר את הנהג במקום אלא נסע אחריו – יתכן ואיבד בדרך את הרכב העבריין. ועוד.
השוטרים מחויבים להקפיד להפעיל את המכשירים בהתאם לשורה ארוכה של נהלים שנקבעו על ידי יצרני המכשירים, על ידי המשטרה ועל ידי שורה ארוכה של פסקי דין.

באכיפה באמצעות מכשירים אלו מקבל הנהג מהשוטר בו במקום את הדוח או את ההזמנה למשפט, בהתאם למהירות בה נתפס.

 למי ירשם הדוח?

הדוח ירשם כנגד הבעלים הרשום של הרכב. אם הרכב מוחזק על ידי יותר מבעלים אחד, ירשם הדוח כנגד הראשון שבהם. כדי להסב הדוח למי שנהג ברכב בפועל, יש לפנות ליחידת התנועה שמצוינת בגוף הדוח תוך 30 יום ולבקש זאת. יש לצרף את הסכמתו של מי שאליו מבקשים להסב הדוח.

אם הרכב מוחזק בידי תאגיד, הדוח ירשם על שם התאגיד, אך הקנס בו יחויב התאגיד יהיה פי 4 מהקנס בו יחויב אדם פרטי. אם התאגיד שולח בקשה להסב הדוח על שם הנהג – סכום הקנס יפחת בהתאם.

דילוג לתוכן